Het is jammer genoeg een toenemend fenomeen op alle online activiteiten: criminaliteit. Het gebeurt via e-mail, via apps, via geïnfecteerde websites en helaas ook via nep-webshops. Hoe kun je je daar als bonafide webshop tegen wapenen?

We kunnen er heel ingewikkeld over doen maar laten we het liever simpel en praktisch oplossen. Met deze 5 eenvoudige en (relatief) goedkope stappen overtuigt u uw klant van uw betrouwbaarheid.

  1. Zorg dat uw webshop een ‘kopje’ contact heeft. Zet bij dat contact altijd een ‘echt’ adres; dus geen postbus. Noem hier ook altijd een ‘vast’ telefoonnummer.
  2. Zorg dat u ook bereikbaar bent op het telefoonnummer. Kunt u niet opnemen, zorg dan voor een duidelijke voicemailboodschap. En bel daarna het liefst uw klant zelf terug.
  3. Het is zeer aanbevelenswaardig om algemene voorwaarden op te nemen op je site of in je shop. Lijkt je dat lastig of ingewikkeld, gebruik dan de standaard voorwaarden van een brancheorganisatie. Onderdeel van deze voorwaarden is het identificeren van jezelf als ondernemer met o.a. naam, adres en Kamer van Koophandel inschrijving. Ook al deze informatie heeft een positieve invloed op je betrouwbaarheid.
  4. Sluit je aan bij een brancheorganisatie of keurmerk zoals Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk en Qshops Keurmerk. Bezoekers van je shop kunnen je dan gemakkelijk terugvinden op de sites van deze organisaties.
  5. Sluit je aan bij een bekende beoordelingssites zoals Trustpilot, Kiyoh of eKomi. Ook via deze sites wordt uw shop ‘geïdentificeerd’ en geeft u een betrouwbaarheids- en kwaliteitsstatement af.