Een beetje beangstigend is het wel. Terwijl de winkelstraten steeds leger lijken te worden geven ondernemers in het midden- en kleinbedrijf aan nog lang niet overtuigd te zijn van het belang van online zakendoen. 45% zegt weinig waarde te hechten aan verdere digitalisering en de inzet van online marketing. Terwijl maar liefst 76% van hun klanten producten en diensten online afneemt. De helft van het MKB geeft aan nauwelijks omzet, minder dan 5%, uit online activiteiten te halen. Dit zijn enkele conclusies uit de vierde editie van de MKB Online Monitor 2017, een onderzoek onder 1606 MKB-ondernemers uitgevoerd door Kantar TNS, in opdracht van DTG en MKB-Nederland.

Na jaren van groei stabiliseert de digitalisering onder het MKB in Nederland. Een kleine 76% van de ondernemers heeft een website, 69% heeft een bedrijfspagina op minstens één of sociaal medium en 16% heeft een webshop.

Klantbeoordelingen/reviews worden door 72% van de Nederlandse consumenten geraadpleegd wanneer zij zich oriënteren op de aanschaf van producten of diensten. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 18% van de MKB ondernemingen  klantbeoordelingen verzamelt en online deelt.

De onderzoekers concluderen eufemistisch dat “MKB-ondernemers online kansen laat liggen”.
Ik zou het eerder formuleren als: “ik schrik me rot”!
Het zal toch niet zo zijn dat we naast een verdwaalde ‘klimaatontkenner’ nu ook juist bij het MKB een ‘digitaal-ontkenning’ gaan krijgen?
Het onderzoek lijkt aan te geven dat MKB-ers te weinig kennis hebben van de snelle digitale ontwikkeling.
Dames en heren MKB-ers;  ik zou zeggen: Steek je hoofd niet in het zand ….. maar in de boeken!
Spijker jezelf bij en onderneem! Voor het te laat is.