De kosten van fulfilment
(door: Albert Ploeger, DAVO Fulfilment Services)
“Zonde van het geld” noemt Albert Ploeger het. De webwinkelier geeft zonder schroom geld uit aan een puike webwinkel. Hartstikke goed, moet hij doen (of zij natuurlijk want er zijn heel veel succesvolle vrouwelijke webwinkeliers). Daarna is ‘gevonden worden’ van het grootste belang. Volledig terecht. Dus gaat de portemonnee open voor SEO (zoekmachine-optimalisatie) en SEA (zoekmachine-advertising). En niet meer alleen de simpele Adwords. Nee, nee, de ontwikkelingen gaan snel, we hebben de meest uitgebreide affiliate aanpak, we doen natuurlijk aan PLA’s (product listing ads in Google shopping) en trouwens, andere zoekmachines, zoals Bing, willen we ook niet vergeten. Geeft niks, traffic mag wat kosten. En daarna: conversie. We huren een bureau in om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk bezoekers van onze site ook daadwerkelijk kopen. En ook dat is een heel zinvolle investering.
Dus de conversie heeft tot aankoop geleid. Nu gaan we het laatste traject in. We gaan zorgen voor een excellent fulfilment. Daar gaan we niet op beknibbelen…….niet op beknibbelen?
Juist wel, daar gaan we wel op beknibbelen! Het gaat hier om de laatste cent. Is het geld op? Ik weet het niet.
Wat ik wel weet is dat het ‘zonde van het geld’ is, dat is uitgegeven aan al het voorgaande, als de bezorging en juistheid van de bestelling niet in orde is en al helemaal als de daaruit vloeiende klacht niet op een nette manier wordt opgelost. Klant weg, negatieve review, komt nooit meer terug. In deze tijd van de alomtegenwoordige social media en beoordelingssites moet dit op orde zijn.
“Daarom”, stel Albert Ploeger, “gaat het bij ons om de kwaliteit van de fulfilment activiteiten. En als we daarmee dan wat duurder zijn dan anderen, dan zij dat zo. En ondertussen blijf ik van de daken schreeuwen dat het behoud van een tevreden klant heel wat meer waard is dan het zo goedkoop mogelijk verzenden van je pakketje…….”
Meer weten over fulfilment, klik hier.