Ik doe even een ‘old school’, ‘off-line’ verkoopsucces na van een traditionele vertegenwoordiger.
Na een uitgebreide voorbereiding, een aantal bezoeken om de klantenwens goed te begrijpen en een prachtige presentatie besluit de klant bij de vertegenwoordiger te kopen.

“Hartelijk dank voor de order”, zegt de verkoper tegen zijn klant. “Uw bestelling wordt overmorgen geleverd op uw bedrijfsadres”.
“Als u nog iets wilt vragen of weten, kunt u mij of één van mijn collega’s bellen. U hebt mijn gegevens natuurlijk al maar hier is mijn kaartje nog een keer”. En als u belt of mailt zit er altijd iemand klaar om u meteen te helpen. En u kunt natuurlijk ook direct naar mij vragen”.
Die ‘old school’ vertegenwoordiger, die deed dat zo gek nog niet.

Recent onderzoek wijst uit:
– 30% van de webwinkeliers bedankt de klant niet voor zijn/haar aankoop
– 24% van de webwinkeliers geeft geen duidelijke informatie over plaats en tijdstip van bezorging
– bij 64% van de webwinkeliers zijn contactgegevens niet beschikbaar of niet te vinden
En als ze wel beschikbaar zijn resulteert dat vaak in een ‘ticket’ en de melding dat men zijn best doet binnen een paar dagen van zich te laten horen.

Wat een zonde van al dat geld voor de gelikte webshop, de SEO en SEA inspanningen en de conversie-verhogende aanpak en activiteiten. Dan heb je de klant en gedraag je je zo dat ‘ie weer zo hard mogelijk bij je wegrent……

De crux: klantgerichtheid, klantvriendelijkheid en communicatie.

Het onderzoek noemt ook een paar goede uitzonderingen: onder andere Wehkamp, Zalando, Coolblue en Bol…..
Goed werk loont kennelijk!