Recent geplaatst in Logistiek/e-commerce. Het begint als volgt:

Klanten tevreden houden is niet altijd even makkelijk! Uit onderzoek blijkt dat een negatieve ervaring met een bedrijf acht keer sneller wordt doorverteld dan een positieve ervaring. Máár: Een slechte ervaring die goed en adequaat wordt opgelost, wordt nog eens twee keer sneller gedeeld!

Nou, blij dat dit onderzoek er nu is. Want dit is wel het nieuwste van het nieuwste…
Echt een ontwikkeling die samengaat met e-commerce…
Ik dacht het niet; dit is van alle tijden.

Maar het leuke is dat door bereikbaar te zijn, door te luisteren naar je klant en door aardig te zijn je al een wereld van verschil kunt maken. Zo gemakkelijk kan het zijn.

 

Dus pak je kans en gebruik de  tips  van Ad Hoc Data  voor een optimale klantenservice!

1. Wees bereikbaar
De klantenservice moet makkelijk (en snel!) te bereiken zijn. Geen lange wachttijden aan de telefoon dus. Digitale kanalen kunnen een deel van de oplossing zijn ( met een app-service of chatfunctie) maar pas op: zorg dat daarop altijd meteen wordt gereageerd!

2. Kies niet alleen voor digitaal
Een directe, persoonlijke ervaring helpt om de loyaliteit van de klant te verhogen. De mogelijkheid om naar een winkel te gaan of, mocht die er niet zijn,  te bellen is een goede aanvulling op het digitale gedeelte.

3. Persoonlijke benadering
Om nog even door te gaan op het persoonlijke aspect; mensen vinden het fijn om herinnerd te worden. Zorg er voor dat er een duidelijk dossier is per klant, zodat hij of zij een eventuele volgende keer niet weer het hele verhaal hoeft uit te leggen.

4. Maak oprechte excuses
Bied, wanneer er iets fout is gegaan, excuses aan. Waarom iets mis is gegaan vindt de boodschapper vaak belangrijk om te vertellen, de ontvanger is er niet vaak in geïnteresseerd.

5. Kom snel in actie
Probeer een probleem zo snel mogelijk op te lossen. Wanneer dit niet direct kan; laat de klant weten wanneer hij/zij een reactie van jou kan verwachten. En zorg dat je je daar ook aan houdt.

6. Luister echt naar je klant
Luister goed naar je klant, zodat je er precies achter komt wat de kern van de vraag of het probleem is.

7. Blijf professioneel
Vooral in deze digitale tijd waarbij alles op internet staat, kan een kleine misstap al fataal zijn voor de reputatie van jouw bedrijf. Voor de hand liggend, maar zeker niet onbelangrijk: blijf altijd professioneel en beleefd.